Selasa, 13 Mei 2014

KEK COKLAT KEJU + GANACHE SANQUICK

Alamak..da bersesawang dah blog nie..almaklumlah..
xdan nak bukak..hehehe

Yummy...
semalam saya keboringan sangat..
xtau nak wak pe..da lama xwak kek ni..
even baru seminggu xbuat stay rasa lama..
apa taknya selalu ada kek dalam peti ais..
huahuahua..maaf mak..
maybe sebab saya suka buat kek,
darah tinggi n kencing manis mak nek..
ampun2...
Saya janji pas ni sebulan sekali erk saya wak..
kekekkee...

ni resepi yg saya guna..
ntah lupa dah ambik resepi sape dah..cuma biasalah..
saya suka ciplak tambah pelik2 sikit..
kasi jadi resepi diriku sendiri..hehehee..
ni first time buat kek coklat keju nih.. 

Part kek coklat tu..

2 biji telur 
1 cawan gula 
1 sk esen vanila - tapi saya men masukkan je..sikit je.xpe la xsukat pon..hehe
1 cawan susu pekat
1 cawan air panas
1 cawan minyak masak
2 cawan gandum
1 cawan koko
1 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder

cara buat pulak(sama je ngan korang buat tuh..)
  1. telur + gula-putar pakai mixer lah (pemalas..hehehe),senang citer  (saya hentam aje laju + perlahan)
  2. bila da kembang, taruk le esen vanilla...make sure kembang tau..lau xkek hang pa xjadi...(saya cakap macam ni sebb kek saya pernah xjadi sbb x putar kuat2..
  3. Masukkan plak susu pekat plak..mix sampai sebati..xpayah laju2..sederhana je.. Kalau bleh kacau dengan spatula..Hehehe..saya xguna spatula pon..pakai senduk kayu aje...
  4. Seterusnya taruklah tepung gandum+serbuk koko+baking powder+sodabikarbonat yang telah di ayak bersama..pastikan baking powder+soda bikarbonat tu xtamat tempoh erk..(saya terpernah buat..haha..apa lagi,jawapan dia esoknya saya bg la kat angsa makan..hehehe..berkendurilah angsa petang tu makannya...)..xpayah pakai mixer la..
  5. Taruk air panas plak ye..n tang minyak last sekali ye.. saya buat semalam 2 adunan..so minyak sepatut nya guna 2 cawan lah..tapi saya guna 1 cawan 1/4 ja..bergantung pada adunan tu lah...jangan plak adunan anda terlalu pekat ye..adunan tu bia sederhana pekat lah...xterlalu cair dan xterlalu pekat.. 
  6. Bahagikan kepada 2 bahagian yew..
  7. Last skali korang kukus la..make sure kukusan tu di taruk air secukup nya dan biarlah di kukus sehingga mendidih...kalau air kurang taruk tambah air panas ye..jangan plak tambah iar xpanas..kang xjadi nak naik kek anda ye..penutup pengukus tu taruk lah kain agar wap air xjatuh pada kek anda...bahagian pertama tu kukus selama 20 minit
                                                   
Part Keju pulak..(lupa dengan sape saya ambik resepi nie..)
250g keju-saya pakai yang timbang je..boleh beli kat kedai kek je..
Gula-saya xsukat..saya taruk je cuma make sure jangan lah terlalu manis
1 sudu gandum
1 sk vanila
1 biji telur-saya pakai gred B aje..

cara membuatnye pulak..
  1. keju+gula-mixer lah ye..sampai kembang n lembut..
  2. taruk telur n esen vanila
  3. lastly taruklah gandum...
  4. pakai senduk or spatula kaup la kasi dia sebati semua...kacau lah..kalau semasa anda kacau ringan tuh mesti keju anda ok nanti..
  5. biarkan sekejap...

sambung bahagian lapisan kedua - keju selepas 20 minit..
pastu lapis ketiga...pastikan keju di lapisan kedua sudah sedikit masak..kalau curah terus risau bentuk lapisan tidak cantik..tapi saya buat jadi beralun..sbb adunan xmasak sangat..(maaf pic xda sbb hp cikai jew...hp satu ag rosak)..biasa kalau buat 1 adunan hnya ambil masa dalam 45 - 1 jam baru kek masak...
semalam kukus sampai 1 jam setengah  sbb kek tu dalam 2 kg punya kek..
alhamdulillah kek tu naik elok tanpa pecah..sedap n moist sgt..

Ganache sanquick..
4 Sudu besar koko..
4 sudu susu pekat..-kalau tambah susu cair lagi sedap
2 sb minyak
1 sb marjerin
2 sb sanquick

kawan2..
Ganache sanquick kat atas tu saya agak je sbb saya men letak n campak..
tu saya punya trade mark..campak2 pasti sedap..hehehe
so, yang saya tulis tu anggaran saja..pandai2 lah nak buat ye..
Gaul semua biar sebati dengan kaedah double boiler ye..

Bila kek dah masak..
boleh la curahkan..
memang sedap sbb ganache dia rasa n bau sanquick

hah..tengok cheesenya...
sori sebab saya hnya guna 250g cheese..kalau guna 500g cheese baru nampak
cheese tu...

selepas di simbah ganache...sori pic teruk sebab guna hp cap ayam..

Selamat mencuba..

(saya bukan master buat kek ni, cuma saya belajar dari pengalaman dan pembacaan saya dalam blog2 dan adik beradik saya,kawan2 seperjuangan saya dan sebagainya..)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan